Kasvu tulee verkosta
11/2023
Hyvinvointivalmennuksia hybridiyrittäjänä.
Kiteeläinen Kaisa Leskinen perusti hyvinvointialan yrityksen viitisen vuotta sitten. Kaisa toimia aluksi KL Coachingin yrittäjänä sivutoimisesti ja toisen lapsen syntymän jälkeen hän siirtyi kokonaan yrittäjäksi vuonna 2021.
Sairaanhoitaja-ensihoitajan koulutuksen saanut Kaisa haluaa lisätä asiakkaidensa hyvinvointia ja hyvää oloa. – Opiskelin työn ohessa henkilökohtaiseksi valmentajaksi (personal trainer) ja myös ravitsemuksen osalta olen kouluttautunut niin, että pystyn auttamaan asiakkaitani terveellisten elämäntapavalintojen kanssa, kertoo Kaisa osaamisestaan.
Yritystoiminnan käynnistämiseen Kaisa Leskinen sai starttirahaa ja neuvontaa. Lisäksi hän on käynyt erilaisia yritystoiminnan ja markkinoinnin kehittämiseen liittyviä koulutuksia.
- Yritykseni asiakkaina on henkilöitä, jotka haluavat pudottaa painoaan, muuttaa elämäntapojaan tai muokata kehoaan sekä muutamia urheilijoita. Henkilökohtaisen valmennuksen lisäksi olen ohjannut paljon erilaisia ryhmiä nuorista työikäisiin ja vanhuksiin.
Kysyntää riittää
- Teen töitä kolmena päivänä Joensuussa ja parina päivänä Kiteellä. Palveluilleni on ollut paljon kysyntää. Töitä alkoi olla jo liikaa, jolloin loppuunpalamisen riski kasvoi, kun vapaa-aika oli vähissä. Paluumuutin jokunen vuosi sitten takaisin Kiteelle ja rakensimme omakotitalon, jossa on vielä pihatyöt kesken. Meillä on pari alle kouluikäistä lasta, joten huisketta riittää kotioloissakin. Oman hyvinvoinnin kustannuksella en halua työskennellä.
Ratkaisu kasvaneeseen kysyntään löytyi verkosta. – Tänä vuonna aloitin verkkovalmennukset, jolloin pystyn valmentamaan isompaa määrää ihmisiä, mikä tukee myös omaa tavoitettani yritystoiminnassa. Haluan auttaa mahdollisimman monta ihmistä parantamaan omaa hyvinvointiaan liikunta- ja ravintovalmennusten kautta. Valmennuksista saamani palaute on ollut hyvin myönteistä, joten koen onnistuneeni työssäni, sanoo Kaisa.
- Minulla on kotona erillinen työpiste makuuhuoneen nurkassa ja yhteydet toimivat hyvin. Verkkoyhteys on nyt edelleen paranemassa, kun taloomme tulee kiinteä kuituyhteys.
Verkko ja puskaradio markkinoinnissa
Miten asiakkaat löytävät Kaisan palvelut? – Tärkeimmät kanavat ovat yrityksen nettisivut, jotka uusittiin alkuvuonna, kertoo Kaisa. - Sosiaalisen median kanavista Instagram ja Facebook ovat aktiivisessa käytössä, myös blogia aloittelen. On ollut pakko valita muutama kanava, sillä yksinyrittäjänä ei aika riitä monen kanavan ylläpitoon. Maksullista markkinointia olen kokeillut somessa vain vähän.
Puskaradiolla on ollut iso merkitys erityisesti henkilökohtaisissa valmennuksissa ja hyvä palaute tuo lisää asiakkaita. Myös yhteistyökumppaneina toimivat kuntosalit Joensuussa ja Kiteellä tuovat asiakkaita. Markkinointia kohdistan etenkin naisille, mutta totta kai miehetkin ovat tervetulleita valmennuksiin.
- Tällä hetkellä asiakkaistani noin kolmasosa on verkossa. Yllättävän paljon heissä on myös iäkkäämpiä, joten verkko tavoittaa hyvin kaikki ikäluokat.
- Parhaillaan mietinnässä on verkkoalustan vaihtaminen toimivampaan, jotta saan valmennukset toimimaan paremmin verkossa. Tavoitteena on kasvattaa verkkoasiakkaiden määrää, mutta en ole jättämässä henkilökohtaisia tapaamisiakaan. Jonkinlainen hybridimalli on minulle paras tapa toimia.
Teksti: Suvi Spoof
Kuva: Kaisa Leskinen